واکنش های شیعی برابر فرقه بهائیت از ابتدای شکل گیری تا آغاز پهلوی در ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده مجتبی ابراهیمی
- استاد راهنما اصغر قائدان مجتبی سلطانی
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده دوران قاجاریه به لحاظ ظهور فرقه های مختلف عرفانی و تصوف گرا مانند شیخیه، صوفیه، بابیه، ازلیه و بهائیه در تاریخ ایران بعد از اسلام دارای اهمیت است.یکی از این فرقه ها بهائیت است که بنیانگذار آن حسینعلی بهاء است. وضعیت اسفناک اقتصادی و فقر مردم و شیوع بیماری های واگیردار و شکست های سیاسی و نظامی دولت در برابر کشورهای خارجی، بستر بروز فرقه های مذهبی را با شعار تسکین آلام مردم و برون رفت از فضای فوق الذکر فراهم می کند.در پیدایش این فرقه و مواجهات آن با علماء شیعه زمینه های مختلف سیاسی،اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرارمی گیرد. دربار قاجار با این فرقه در مقطعی برخورد سخت گیرانه دارد و در مقطعی سد راه نفوذ بهائیت نمی شود و یا آنکه با سخت گرفتن بر روحانیت شیعه از آن حمایت می کند علماء شیعه با استناد به معارف دینی،عقاید بهائیان را مخالف و مقابل اندیشه و عقاید شیعیان قلمداد می کنند و برخورد میان این دو گروه از مناظرات و نقدها تا ردیه نویسی و درگیری تا جنگ ادامه پیدا می کند. چند حادثه مهم در چند کشور نقاط عطف سیر تاسیس و پیشرفت بهائیان است که همه آنها بن مایه درگیری و مواجهه با علماء و مردم را در دل خود دارد و یا بواسطه وضع احکام جدید توسط بهائیان به درگیری با شیعه می انجامد که ار آن جمله می توان به واقعه زنجان ، بدشت و قلعه شیخ طبرسی و نیریز اشاره کرد.که برخی از علماء نقش بارزتری در این مواجهات دارند که از میان ایشان مبارزات عبدالحسین تهرانی،شیخ محمد تقی نجفی اصفهانی و محمد تقی برغانی مورد بررسی قرارگرفت.متن پیش رو شامل بر چهار فصل می باشد که از پیدایش و اعتقادات بهائیان تا ابعاد و نوع مبارزات علماء مورد بررسی قرار گرفت. هدف از این نوشتار آن است که نشان دهیم مقابله با بهائیت از همان بدو شکل گیری توسط علماء شیعه و بالتبع آن جامعه شیعه شروع شده و اینکه علماء شیعه بواسطه شناخت عمیق از مبانی تشیع با استفاده از آیات و روایات به مقابله با اعتقادات بهائیان پرداختند و دلیل حفظ تشیع در طول قرن های متمادی همین حراست و حفاظت علماء و بزرگان شیعه در همه اعصار از آموزه ها و مبادی تشیع بوده است.
منابع مشابه
بررسی عملکرد مخرب فرقه ضاله بهائیت در تضعیف ایران دوره قاجار و عثمانی تا پایان فروپاشی
قدرتهای استعماری به طرق مختلف دنبال منافع و اهداف خود در کشورهای ضعیف بودند. از آنجا که مسئله دین و مذهب به عنوان سدی محکم در مقابل اهداف بیگانگان قرار داشت؛ لذا شیوه فرقه سازی را در جهت تضعیف دولتها به کار بردند. آنان فرقه بابیت یکی از شاخههای فرقه شیخیه را توسط محمدعلی باب در ایران دوره قاجاریه به وجود آوردند. پس از مرگ محمدعلی، پیروان او مسبب شکلگیری مشکلاتی در ایران میشوند از ...
متن کاملجامعه شناسی تاریخی فرقه ضاله بهائیت، با تکیه بر بسترهای اجتماعی و فکری شکل گیری این فرقه در ایران دوره قاجار
هر چند مسلک شیخیه از نظر اعتقادی هیچ گونه ارتباطی با بابیت و بهائیت ندارد، ولی ارائه عقاید و آموزه هایی متفاوت و خارج از چهارچوب های مقبول شیعی زمینه و بستر لازم فکری و فرهنگی را برای ادعاهای دروغین سید علی محمد شیرازی فراهم کرد. سید علی محمد بر مذهب شیخ احسائی بود و بنیان بسیاری از دعاوی اولیه خویش را بر آموزه های شیخیه نهاده است. شیخ احسائی از شاگردان سید کاظم رشتی رهبر وقت مسلک شیخیه بود. با...
متن کاملنظام جزایی ایران در عصر پهلوی، چالش ها و ملاحظات (از آغاز تا انقلاب اسلامی)
مشروطهدرایراناگرچهیکحرکتوانقلابسیاسیبوداماحوزههایمختلف، متاثرازینموضوعدچاردگرگونیهایاساسیگردیدند. یکیاز اینحوزههادستگاهعدالتکیفریبود. درایندورهبرایاولینبارعدلیهبهطوررسمیتشکیلشدوقوانینمختلفیکیپسازدیگریتصویبشدند. از جملهاینقوانیننوظهورمیتوانبهقانوناساسی، متممقانوناساسی، قانوناصولوتشکیلاتعدلیهوقانوناصولمحاکماتجزاییاشارهکرد. علیرغمتصویبقوانینمختلفاماتاسال۱۳۰۴هـ.شهیچگاهدربابجرایمومجازاتهاومسایل...
متن کاملبررسی روند شکل گیری و پیامدهای فرقه های شیخیه و بهائیت در منطقه قومس
فرقه های انحرافی و نوظهوری که اغلب دستمایه استعمار بوده و با صرف هزینه هایی از جانب آنان تقویت می شوند در طول تاریخ همواره سبب انحراف و تباهی بسیاری از افراد و جوامع ناآگاه شده اند. از جمله، فرقه های شیخیه و بهائیت که هیچکدام بر پایه اصول و ایدئولوژی های محکمی بنا نشده و بیشتر آهنگ راحت طلبی و بی دینی را سرمی داده اند وحمایت های مالی و بین المللی استعمارگران همواره به این اقلیت های انحرافی فرصت...
تحلیلی بر باغسازی ایران از آغاز دوران حکومت هخامنشی تا پایان عصر پهلوی
باغهای ایرانی که پیشینه شکلگیری آنها به دوره هخامنشی میرسد همواره ویژگیهای طراحی آنها از یک سو تحت تأثیر برخی از خصوصیات مهم فرهنگ، مذهب و تمدن ایران و از سوی دیگر تحت تأثیر شرایط محیطی بوده است. الگوی کلی طراحی این باغها از زمان آغاز حکومت هخامنشیان تا پایان دوره قاجار بیشتر بر طرح چهارباغی استوار بوده است که در اواخر دوره قاجار و از آغاز حکومت پهلوی این نوع الگوی طراحی تحت تأثیر تجددگ...
متن کاملشکل گیری نظام پارلمانتاریسم در ایران زمینههای انتقال قدرت سیاسی از قاجار به پهلوی اول
هدف مقاله حاضر، بررسی پیامدهای نظام مشروطه پارلمانی و زمینههای تاریخی انتقال قدرت از قاجاریه به پهلوی اول میباشد. با وقوع انقلاب مشروطیت، ساختارحاکم با باورهای سنتی خود در برابر تغییرات در مناسبات قدرت جایگزین دستخوش نابسامانی سیاسی گردید. عدم تطابق نظم سنتی با الگوهای جدید، فراهم نبودن شرایط عینی و ذهنی جامعه سبب بروز آشفتگی اوضاع حکومت گردید. نظام پارلمانتاریسم، با تجربه ی اولیه ایرانیان در...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023